Helkama Kodinkoneet Oy:n yleiset myyntiehdot (päivitetty 1.8.2024)
Näitä yleisiä myyntiehtoja sovelletaan Helkama Kodinkoneet Oy:n (jäljempänä ”Myyjä”) ja jälleenmyyjien tai muiden asiakasyritysten (jäljempänä ”Asiakas”) väliseen kaupankäyntiin.
Myyntisopimus syntyy, kun Asiakas hyväksyy Myyjän tarjouksen tai Myyjä hyväksyy Asiakkaan tilauksen. Myyjän katsotaan hyväksyneen Asiakkaan tilauksen, kun siitä lähetetään Asiakkaalle tilausvahvistus taikka kun tilaus on keräilty Myyjän varastolla.
Kaikki Myyjän ilmoittamat hinnat ovat verottomia, jollei toisin ole erikseen ilmoitettu. Hintaan lisätään arvonlisävero ja muut lakisääteiset maksut. Myyjä voi muuttaa hinnoitteluaan ilman ennakkoilmoitusta. Tilauksen hinta määräytyy toimitushetkellä voimassa olevan hinnaston mukaisesti, jollei muuta ole erikseen kirjallisesti sovittu. Mikäli hinta muuttuu sellaiselle tilaukselle, jota ei ole vielä toimitettu, on Asiakkaalla mahdollisuus peruuttaa tehty tilaus. Myyjä ilmoittaa hinnanmuutoksista Asiakkaalle etukäteen joko erikseen taikka toimittamalla asiakkaan saataville uuden hinnaston. Mahdolliset alennukset ja kampanjahinnat ovat voimassa vain ennalta määritellyn ajan.
Myyjä määrittää asiakkaan maksutavaksi joko ennakkomaksun tai laskun. Laskutusasiakkaalla on halutessaan käytössä myös ennakkomaksu vaihtoehtoisena maksutapana. Asiakkaan luottoluokituksen muutoksen, maksukäyttäytymisen tai muiden vastaavien syiden vuoksi Myyjä voi ilman ennakkoilmoitusta muuttaa Asiakkaalle käytettävissä olevaa maksutapaa taikka kieltäytyä toimittamasta Asiakkaalle tilauksia.
3.1 Ennakkomaksu
Mikäli Asiakkaalla on käytössä ennakkomaksu, maksu tapahtuu Myyjän tarjoamassa portaalissa Svean kautta maksukortilla taikka muulla Myyjän osoittamalla tavalla ennakkoon. Myyjä toimittaa tilauksen, kun maksu on saapunut Myyjän pankkitilille. Asiakas voi halutessaan toimittaa Myyjälle tositteen maksusta.
3.1 Lasku
Mikäli Asiakkaan maksutapana on lasku, Myyjä toimittaa Asiakkaalle laskun tilauksesta sen jälkeen, kun tilaus on keräilty Myyjän varastolla. Jollei Myyjän ja Asiakkaan välillä ole erikseen kirjallisesti toisin sovittu, maksuehto on 14 päivää netto laskun päiväyksestä. Viivästyneistä maksuista peritään yrityksiltä 10 %:n vuotuista viivästyskorkoa ja yksityishenkilöiltä viivästyskorkoa kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaan. Myyjä pitää oikeuden toimituksen keskeyttämiseen maksujen viivästyessä.
3.3 Laskutusoikeuden siirto
Myyjä voi oman harkintansa mukaan siirtää tilauksen laskutusoikeuden toiselle yritykselle, joka edelleen laskuttaa tilauksen Asiakkaalta. Mikäli tällainen laskutusoikeuden siirto tehdään Myyjän aloitteesta, siitä ei lähtökohtaisesti aiheudu Asiakkaalle lisäkustannuksia. Mikäli siirto tehdään Asiakkaan aloitteesta, esimerkiksi asiakkaan tarvitessa pidemmän maksuajan, Myyjä pitää oikeuden laskuttaa järjestelystä aiheutuvat kustannukset täysimääräisesti asiakkaalta.
Poikkeuksellisesti Myyjä voi laskuttaa laskutusoikeuden siirtämisestä aiheutuvat lisäkustannukset Asiakkaalta, vaikka laskutusoikeuden siirto tehtäisiin Myyjän aloitteesta, mikäli Asiakkaan maksukäytös on merkittävästi heikentynyt tai maksuissa muutoin on merkittäviä viiveitä, mikäli Asiakkaan luottovakuutus on peruttu tai siihen on tullut Myyjän riskiä lisääviä muutoksia taikka mikäli kyse on Asiakkaan poikkeuksellisen suuresta tilauksesta tai useasta yhteissummaltaan poikkeuksellisen suuresta tilauksesta, ja Myyjällä on perusteltua syytä epäillä Asiakkaan maksuvalmiutta laskun/laskujen eräpäivään mennessä. Tällaisessa tilanteessa Myyjän tulee varata Asiakkaalle mahdollisuus peruuttaa vielä toimittamaton tilaus lisäkustannusten välttämiseksi (pois lukien sellaiset suoratoimitustilaukset, jotka toimitetaan Asiakkaalle suoraan tehtaalta esimerkiksi konttitoimituksina).
3.4 Viivästyskorko
Myyjä perii viivästyneistä maksuista 10 %:n vuotuista viivästyskorkoa laskun erääntymisestä lukien. Myyjä pitää oikeuden laskuttaa kertynyt korko milloin tahansa yleisen velan vanhenemisajan (3 vuotta korkosaatavan syntymisestä) aikana. Kuluttaja-asiakkaille viivästyskoron määrä määräytyy edellä mainitusta poiketen kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaan.
3.5 Muistutusmaksu
Mikäli Asiakas on laiminlyönyt maksun, Myyjä voi lähettää asiakkaalle maksukehotuksia. Maksukehotuksen lähettämisen jälkeen Myyjä varaa asiakkaalle vähintään viisi (5) päivää saatavan maksamiseen ennen seuraavan maksukehotuksen lähettämistä. Maksukehotuksen lähettämisestä Myyjä perii alla olevan hinnaston mukaisen muistutusmaksun:
Maksukehotus e-laskuna tai sähköpostitse 10,00 € + ALV*
Maksukehotus postitse 18,00 € + ALV*
*Hinnat per lähetetty maksukehotus
Lähtökohtaisesti maksukehotus lähetetään samalla toimitustavalla, jolla Asiakkaalle lähetetään laskut. Mikäli Asiakasta ei kuitenkaan onnistuta tavoittamaan sähköpostitse, Myyjä voi harkintansa mukaan lähettää maksukehotuksen myös postitse. Vaikka sama maksukehotus lähetettäisi usealla eri toimitustavalla, Myyjä laskuttaa siitä ainoastaan kalleimman käytetyn toimitustavan mukaisen maksun.
Saatavan maksaminen maksukehotuksen lähettämisen jälkeen ei vapauta asiakasta muistutusmaksun maksuvelvollisuudesta.
3.6 Maksun laiminlyönnin seuraukset
Mikäli Asiakas laiminlyö maksun, Myyjä lähettää asiakkaalle vähintään kaksi (2) maksukehotusta. Mikäli Myyjä ei ole vastaanottanut maksua viiden (5) arkipäivän kuluessa jälkimmäisen maksukehotuksen lähettämisestä, Myyjä varaa oikeuden siirtää saatava perintätoimistolle oikeudellista perintää varten.
3.7 Maksuajasta sopiminen
Mikäli Asiakkaan maksukyky on tilapäisesti heikentynyt, eikä Asiakas kykene maksamaan saatavaa ajallaan, Asiakkaan tulee olla ilman aiheetonta viivytystä yhteydessä Myyjään maksusuunnitelman sopimiseksi. Asiakas voi tällaisessa tapauksessa olla yhteydessä joko puhelimitse Myyjän asiakaspalveluun tai mahdolliseen omaan myyntiedustajaansa taikka sähköpostitse osoitteeseen reskontra@helkamakodinkoneet.fi. Ainoastaan kirjallisesti vahvistettu maksusuunnitelma on pätevä. Asiakkaan on varmistettava, että Myyjän edustaja vahvistaa myös puhelimitse tai suullisesti sovitun maksusuunnitelman sähköpostitse siten, että maksusuunnitelman keskeinen sisältö käy vahvistuksesta ilmi.
Koska Myyjälle aiheutuu rahoituskustannuksia maksujen viivästymisestä, kertyy asiakkaalle maksettavaksi viivästyskorkoa laskun eräpäivästä lukien myös sellaisista saatavista, joista on sovittu maksusuunnitelma. Maksusuunnitelman sopiminen ja noudattaminen kuitenkin estää muistutus- ja perintäkulujen syntymisen maksusuunnitelman ajalta.
3.8 Riitainen saatava
Mikäli Asiakas kiistää maksuvelvollisuutensa tai saatava on muuten riitainen, Asiakkaan on ilman aiheetonta viivytystä reklamoitava laskusta Myyjälle kirjallisesti.
4.1 Toimitusehto
Toimitus tapahtuu Myyjän varastolta toimitusehdolla FCA (Incoterms 2020). Toimituksen katsotaan tapahtuneen, kun tilaus on keräilty Myyjän varastolla. Ostaja vastaa kuljetuskustannuksista ja riskeistä toimituksen jälkeen. Toimitusajat ovat arvioita ja Myyjä ei vastaa viivästyksistä johtuvista vahingoista.
4.2 Kuljetus
Myyjä voi järjestää tilaukselle kuljetuksen Myyjän varastolta Asiakkaan toimipisteeseen tai muuhun Asiakkaan osoittamaan osoitteeseen. Vaikka Myyjä järjestäisi kuljetuksen, vaaranvastuu kuljetuksen osalta säilyy asiakkaalla, jollei muuta ole erikseen kirjallisesti sovittu.
Myyjän järjestämä kuljetus Asiakkaan toimipisteeseen (yritys) Manner-Suomessa laskutetaan alla olevan hinnaston mukaisesti.
Rahti ostotilauksen hinnan ollessa alle 1 000 € (ALV 0 %) 60,00 € + ALV
Rahti ostotilauksen hinnan ollessa yli 1 000 € (ALV 0 %) 5,9 % tilauksen hinnasta + ALV
Myyjä voi muuttaa kuljetuksen hinnoittelua ilman ennakkoilmoitusta. Kuljetuksen hinnoitteluun sovelletaan toimitushetkellä voimassa olevien myyntiehtojen mukaista kuljetushinnastoa.
Mikäli tilaus toimitetaan muuhun kuin Asiakkaan toimipisteeseen (yritys) Manner-Suomessa tai mikäli tilauksen toimitukseen sisältyy erityispiirteitä, tulee Asiakkaan pyytää Myyjän edustajalta erikseen kirjallinen tarjous kuljetuskustannuksista. Tällaisia erityispiirteitä ovat esimerkiksi, muttei ainoastaan, seuraavat: perälautapurku, purku sivusta, lossi- tai lauttamatka kohteeseen, toimitus kuluttajalle, iltajakelu tai aikataulutettu jakelu, poikkeuksellisen suuri toimituserä taikka muut vastaavat erityispiirteet.
4.3 Kuljetusvauriot
Koska vaaranvastuu tavarasta siirtyy Myyjältä Asiakkaalle toimitusehdon mukaisesti, kun Myyjä asettaa tavaran Asiakkaan saataville omassa varastossaan, Asiakas vastaa kaikista kuljetuksen aikana tavaraan mahdollisesti syntyvistä vahingoista.
4.4 Kuljetusturva
Myyjä tarjoaa erillistä Kuljetusturva-palvelua lisähinnasta. Mikäli asiakkaalla on käytössään Kuljetusturva-palvelu, Asiakas on oikeutettu tiettyjen ehtojen täyttyessä korvaukseen syntyneistä kuljetusvahingoista, jotka ovat syntyneet Myyjän järjestämässä tavaran kuljetuksessa Myyjän varastolta Asiakkaalle.
Korvauksen saamiseksi Asiakkaan tulee reklamoida kuljetusvahingosta Myyjälle seitsemän (7) vuorokauden kuluessa tavaran vastaanottamisesta lukien Myyjän verkkosivuilla saatavissa olevaa Kuljetusvahinkolomaketta käyttäen. Lomakkeeseen on täytettävä kaikki lomakkeella pyydetyt saatavissa olevat tiedot, mukaan lukien asiakkaan korvausvaatimuksen summa (ALV 0 %) sekä tieto siitä, hakeeko Asiakas kokonaiskorvausta vai osakorvausta laitteen ollessa edelleen myytävissä. Täytetty lomake tulee lähettää Myyjälle sähköpostitse reklamaatiot@helkamakodinkoneet.fi. Lomakkeen liitteeksi tulee liittää kuvat vauriosta sekä muut pyydetyt liitteet.
Mikäli Asiakas on havainnut vaurion myöhemmin kuin seitsemän (7) vuorokauden kuluessa tavaran vastaanottamisesta, Asiakas voi olla edelleen oikeutettu harkinnanvaraiseen kuljetusvahinkokorvaukseen. Tällöin Asiakkaan tulee reklamoida kuljetusvahingosta Myyjälle kolmen (3) kuukauden kuluessa tavaran vastaanottamisesta yllä mainitulla reklamaatiolomakkeella. Myyjä tekee päätöksen kuljetusvahinkokorvaushakemuksen hyväksymisestä, osittaisesta hyväksymisestä tai hylkäämisestä sillä perusteella, kuinka ilmeinen kuljetusvahinko on kyseessä ja kuinka ilmeistä on, että kuljetusvahinko on syntynyt nimenomaan tavaran kuljetuksessa Myyjän varastolta Asiakkaalle.
Myyjä veloittaa Kuljetusturva-palvelusta kulloinkin voimassa olevien ehtojensa mukaisen maksun. Kuljetusturvapalvelun maksun suuruus on tällä hetkellä 1,0 % + ALV tilauksen arvosta. Kuljetusturva-palvelun maksua ei palauteta kuljetusvauriotilanteessa tai tilauksen tai sen osan muutoin peruuntuessa. Myyjä pitää oikeuden muuttaa Kuljetusturva-palvelun maksua ilman ennakkoilmoitusta.
Asiakas päättää asiakassuhteensa alussa Kuljetusturva-palvelun käyttöön ottamisesta. Tämän jälkeen palvelu on oletusarvoisesti käytössä kaikilla tilauksilla, jollei Asiakas erikseen kirjallisesti pyydä poistamaan palvelua käytöstä. Vastaavasti Asiakas, jolla ei ole palvelua käytössä, saan sen käyttöönsä erikseen kirjallisesti pyytämällä.
Vanhoille asiakkaille, joiden kanssa palvelun käytöstä on sovittu suullisella sopimuksella, palvelu on oletusarvoisesti käytössä jollei Asiakas erikseen kirjallisesti pyydä poistamaan sitä käytöstä.
4.5 Nouto varastosta
Asiakas voi noutaa tilauksensa Myyjän varastosta varaston aukioloaikojen puitteissa. Myyjä ei lähetä erillistä ilmoitusta siitä, kun tilaus on noudettavissa. Lähtökohtaisesti tilaus on noudettavissa tilausvahvistuksesta ilmenevänä noutopäivänä, mutta mahdollisten muutosten vuoksi Asiakkaan on aina varmistettava varastolta etukäteen, että tilaus on keräilty. Asiakkaan tulee sopia noudosta varaston kanssa erikseen. Varaston yhteystiedot löytyvät osoitteesta https://kaukokiito.fi/fi/laheta-ja-varastoi/terminaalit/sastamala.
Myyjä veloittaa noudosta kulloinkin voimassa olevien ehtojensa mukaisen noutomaksun, joka perustuu Myyjän varastopalveluntarjoajan Myyjältä veloittamaan maksuun. Noutomaksun suuruus on tällä hetkellä 10,00 € + ALV.
4.6 Kuormalavat
Tilauksen mukana mahdollisesti toimitettavat kuormalavat ovat Myyjän omaisuutta. Asiakas on velvollinen palauttamaan kuormalavat. Kuormalavoille voi tilata veloituksettoman palautusnoudon vähintään 10 kappaleen erissä sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@helkamakodinkoneet.fi.
Mikäli Asiakas noutaa tilauksen itse, eikä ota kuormalavoja mukaansa, tulee Asiakkaan noudon yhteydessä ilmoittaa varastohenkilöstön edustajalle, että Asiakas palauttaa tilauksella olleet kuormalavat noudon yhteydessä, sekä ilmoittaa viipymättä noudon jälkeen sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@helkamakodinkoneet.fi, kuinka monta kuormalavaa Asiakas tilauksensa noudon yhteydessä palautti.
Omistusoikeus kaupan kohteeseen säilyy Myyjällä, kunnes Asiakas on maksanut kauppasumman kokonaisuudessaan.
Asiakkaan ollessa jälleenmyyjäliike tai muu sellainen yritys, jonka liiketoiminta perustuu kaupan kohteen myymiseen edelleen, omistusoikeus kaupan kohteeseen siirtyy Myyjältä Asiakkaalle edellä mainitusta poiketen myös sillä hetkellä, kun tavara on Asiakkaan varastolla erotettu ostajalle toimitettavaksi tai luovutettavaksi, mikäli Asiakas ja ostaja ovat tehneet osapuolia sitovan sopimuksen tavaran kaupasta.
Asiakkaalla on velvollisuus pitää omistuksenpidätyksen alaiset tavarat erillään muusta varastosta taikka merkitä ne Asiakkaan valitsemalla tavalla siten, että ne ovat Myyjän tai kolmannen osapuolen helposti eroteltavissa mahdollista Myyjän takaisinsaantioikeuden käyttämistä varten. Selvennettäköön, että jollei Asiakas erottele säännönmukaisesti omistuksenpidätyksen alaisia tavaroita muusta varastostaan, katsotaan varaston kiertäneen ns. first in – first out -periaatteella.
Myyjällä on takaisinsaantioikeus omistuksenpidätyksen alaisiin tavaroihin, mikäli asiakas asetetaan konkurssiin tai on muutoin maksukyvytön. Asiakkaan, sen edustajan taikka sen sijaan tulleen kolmannen henkilön tulee pyynnöstä toimittaa Myyjälle tietoa omistuksenpidätyksen alaisista tavaroista, jotka ovat Asiakkaan tai sen konkurssipesän hallinnassa. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi tavaroiden merkit, mallimerkinnät, kunto, määrä ja tieto siitä, onko tavara tehdaspakkauksessaan tai muussa kuljetukseen soveltuvassa pakkauksessa.
Mikäli Asiakkaan saatava on osittain maksettu, Myyjä saa takaisinsaantioikeutensa puitteissa valita ne omistuksenpidätyksen alaiset tavarat, joihin Myyjä käyttää takaisinsaantioikeutta.
Takaisinsaannin johtuessa Asiakkaan laiminlyönnistä (maksukyvyttömyys, konkurssi tai muu vastaava asiantila), Asiakas on velvollinen korvaamaan ne kustannukset, jotka Myyjälle takaisinsaannista aiheutuu. Tämä kattaa esimerkiksi ne kustannukset, jotka aiheutuvat tavaran noudosta takaisin Myyjän varastoon taikka Myyjän muuhun toimipisteeseen.
Myytävillä tuotteille on takuu, joka kattaa mahdolliset valmistus- ja materiaalivirheet. Takuuajat ja takuun ehdot määritellään erillisissä takuuehdoissa, jotka löytyvät osoitteesta www.helkamakodinkoneet.fi/takuu. Takuu ei kata virheellisestä tuotteesta Asiakkaalle tai kolmannelle henkilölle aiheutuneita välillisiä vahinkoja.
Lähtökohtaisesti Asiakas ei voi palauttaa jo toimitettuja tuotteita. Mahdollisista palautuksista on sovittava etukäteen kirjallisesti Myyjän kanssa. Palautettavan tuotteen tulee olla alkuperäispakkauksessa ja myyntikuntoinen. Asiakas maksaa mahdolliset palautuksesta aiheutuvat kustannukset.
Tämä sopimus määrittää yleiset myyntiehdot, joista voidaan poiketa erillisellä sopimuksella. Tätä sopimusta tai osaa siitä ei sovelleta Myyjän ja Asiakkaan väliseen kauppaan siltä osin, kun Myyjän ja Asiakkaan välillä on erikseen kirjallisesti solmittu voimassa oleva ketju- tai muu sopimus, joka on tämän sopimuksen tai sen osan kanssa ristiriidassa.
Myyjän vastuu rajoittuu tuotteen arvoon. Myyjä ei ole vastuussa välillisistä tai epäsuorista vahingoista, kuten saamatta jääneestä voitosta tai liiketoiminnan keskeytyksestä. Myyjä ei vastaa Asiakkaalle tai kolmannelle henkilölle aiheutuneista välillisistä vahingoista.
Myyjä ei vastaa toimituksen viivästymisestä tai estymisestä, jos syynä on ylivoimainen este, kuten lakko, luonnonmullistus, sota tai muu Myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella oleva seikka. Muita Myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevia seikkoja ovat esimerkiksi, muttei ainoastaan, tehtaiden tuotantoaikataulujen muutokset ja huolitsijan tai varustamon kuljetuskapasiteetti ja -aikataulu.
Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Sopimuksesta aiheutuvat riidat ratkaistaan ensisijaisesti neuvotteluteitse. Mikäli neuvottelut eivät tuota tulosta, ratkaistaan riidat Myyjän kotipaikan käräjäoikeudessa.